Online: Learning coding from SCRATCH - computer coding for beginners
(Code : D6-a-67)
Kontext / Contexte
When we were young, our parents didn't know which skills we'd need growing up. Many of the jobs and opportunities available today didn't even exist 15-20 years ago. We aim to help prepare our children for their future to give them the best odds in an increasingly digital world, constantly changing and evolving, regardless of the professional path they may choose.
Skills like independent thinking and autonomous learning are therefore extremely important because they allow a young person to adapt to the challenges they come across. Coding represents the perfect combination of such fundamental skills, while pushing creativity and co-operation to whole new levels.
Zielsetzung / Objectifs
Participants will learn to:
- manage Scratch accounts: Student account and teachers' account plus managing a class within an account
- code on Scratch
- evaluate and adjust class level's work according to knowledge based review.
Participants will be able to:
- create and manage a class on Scratch
- introduce Scratch to their students
- create Scratch projects
- adjust the level according to their student's needs.
Participants should be:
- open minded and curious to learn new things
- take and active role in hands on activities and experiences.
Inhalt / Contenu
Session 1 (2 hours) - logical thinking and introduction to Scratch:
- Create and manage a teachers account and a class account
- Introduction to Basic logic of coding and basic Scratch code blocks
Session 2 (3 hours) - Scratch animation
- Creating animation on Scratch.
- Advancing on code blocks and Scratch possibilities
Session 3 (3 hours) - Basic project on Scratch (+ optional interactive project)
- Deepening proficiency on SCRATCH code blocks and capabilities.
- Creating a basic project on Scratch according to a topic selected with the students(teachers).
- Optional: create an interactive program on Scratch, topic selected with the students (teachers)
Arbeitsformen / Approche méthodologique
Online webinar:
- discussion
- hands-on activities
- project-oriented
Referent, Referentin / Formateur, formatrice
Kids Life Skills instructors
Remarques / Anmerkung
Une connexion Microsoft Teams, un microphone et une caméra sont indispensables pour participer à cette formation (PC ou ordinateur portable, pas d'iPad ni de smartphone). Vous serez ajouté/e à votre groupe dans Teams un jour ouvrable avant la première séance. Si possible, veuillez vous connecter à MS Teams 5 minutes avant le début du webinaire.
Termin / Date et horaire
Groupe A
Modalité : | En ligne |
---|---|
Date : | le samedi 18 septembre 2021 de 9 à 11 heures les samedis 2 et 16 octobre 2021 de 9 à 12 heures |
Lieu : | Formation en ligne sur Teams |
Nombre max. de participants : | 15 |
Places disponibles : | 2 |
Statut de la formation : | Formation attestée |
Délai d'inscription : | - |
Groupe B
Modalité : | En ligne |
---|---|
Date : | le samedi 25 septembre 2021 de 9 à 11 heures les samedis 9 et 23 octobre 2021 de 9 à 12 heures |
Lieu : | Formation en ligne sur Teams |
Nombre max. de participants : | 15 |
Places disponibles : | 5 |
Statut de la formation : | Formation attestée |
Délai d'inscription : | - |
Groupe C
Modalité : | En ligne |
---|---|
Date : | les jeudis 18, 25 novembre et 16 décembre 2021 de 14 à 17 heures (+ demi-heure supplémentaire du jeudi 11 novembre 2021) |
Lieu : | Formation en ligne sur Teams |
Nombre max. de participants : | 15 |
Places disponibles : | 1 |
Statut de la formation : | Formation attestée |
Délai d'inscription : | - |
Public cible
Contexte professionnel : | [EF_C2-4] Enseignement fondamental-Cycle 2-4 [ES] Enseignement secondaire |
---|---|
Catégorie de fonction : | Personnel enseignant Personnel éducatif et psycho-social |
Informations complémentaires : | personnel enseignant et éducatif |
Praktische Hinweise / Informations pratiques
Langue(s) : | français, luxembourgeois, allemand |
---|---|
Informations : | Institut de formation de l’Éducation nationale |